Maison Alaïa na 5 jaar met een nieuwe creative director
Zondag presenteerde Belgisch modeontwerper Pieter Mulier zijn eerste collectie voor Maison Alaïa in Parijs: een dag voor daar de haute couture shows begonnen. Alleen al daarmee houdt Mulier de vierenhalf jaar geleden overleden modeontwerper Azzedine Alaïa in ere, want ook de geboren Tunesiër en Parijzenaar hield zich nooit aan de showkalender. Die liet zijn collectie pas zien als deze naar zijn mening helemaal af en goed was. En ook Mulier houdt zich met zijn debuutcollectie niet aan de gebruikelijke lente-/zomer- of herfst-/winterseizoenen. Zijn collectie, prêt-à-porter en couture, is voor de winter en lente 2022. En daarmee is de toon gezet. Over een halfjaar krijgen we zomer/herfst 2022 te zien.
Maison Alaïa, winter / lente 2022
De debuutcollectie van Mulier houdt het intellectuele eigendom van Alaïa in ere. De elegante hooded fashion van begin jaren tachtig is terug, net als de catsuits en superstrakke jurken. Dat is het mooie aan deze collectie, die zich vooral richt op het werk tussen midden jaren tachtig en midden jaren negentig. Alles wat we leuk vonden aan de ‘kleine prins’, zoals Alaïa vanwege zijn 1.56 m genoemd werd, komt terug en het is precies wat we nu aan willen. Want het lukt Mulier toch om – hoewel trouw aan het archief – iets nieuws neer te zetten. ‘Ineens zie ik de tule jurk waar ik overal naar op zoek was!’ schreef mijn vriendin en Zuid-Duitse columniste Julia na de show. Mulier wordt momenteel wereldwijd door modejournalisten en klanten de hemel in geprezen.
Pieter Mulier: Wie is dat?
Wie is deze geknipte kandidaat voor een van de meest begeerde banen in de mode-industrie? Pieter Mulier werkte 20 jaar samen met Raf Simons. Aanvankelijk als zijn stagiair, maar al gauw werd hij zijn rechterhand en ging hij met Simons naar Jil Sander, Christian Dior en Calvin Klein. Bij die laatste was hij creatief directeur damesmode onder Simons. Daarna keerden beiden in 2018 terug naar België. Maar in 2020 ging Mulier niet met Simons mee naar Prada. In februari van dit jaar wisten we waarom: hij kreeg de beste baan in de modewereld. Bescheiden en trots tegelijk treedt Mulier in de voetsporen van een man die, zoals hij zegt, ‘altijd hetzelfde deed, maar elke keer beter. Dit is het tegenovergestelde van wat de modewereld tegenwoordig doet. Alles moet altijd nieuw zijn. Dat maakt dit huis zo mooi.’
Azzedine Alaïa's spirituele nalatenschap wordt voortgezet
Mulier brengt net als Alaïa een hommage aan het vrouwenlichaam als sculptuur en geeft er met stevige stretchstoffen en brede tailleriemen nog wat extra vorm aan – maar altijd staat de klant centraal. Die voelt zich geliefd en gesterkt. Onze rondingen worden prachtig geaccentueerd door de stoffen, die gebreid, gelakt, geplooid, geperforeerd of schuin gesneden zijn
Alaïa, die beeldhouwkunst studeerde en tegelijkertijd een opleiding tot kleermaker volgde, genoot ervan om perfecte kleding te maken voor alle vrouwen om hem heen – die hem vaak overal achterna reisden. Dat Pieter Mulier, die architectuur studeerde en bij Simons vooral intellectueel en conceptueel bezig was, nu ook meer vanuit zijn hart en onderbuik ontwerpt, zo lijkt het althans, is een aangename verrassing. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie pure vakbekwaamheid, het beste handwerk (samen met het oude team van Alaïa) en het nodige respect voor zijn voorganger. Iets waaraan het bij andere ontwerpers helaas nog wel eens ontbreekt. Overigens was Raf Simons, net als andere bekende ontwerpers, waaronder Matthew Williamson en Valentino-ontwerper Pierpaolo Piccioli, een van de vele beroemde gasten bij de show op zondag. Voor de show liet hij modejournalist Suzy Menkes weten: ‘Het is gek, ik ben nog opgetogener dan bij mijn eigen presentaties. Ik hoop alleen dat het weer meezit en het niet gaat regenen.’ De show vond buiten plaats, in de Rue de Moussy, een kleine straat in de Marais waar Alaïa woonde en werkte. Het weer zat mee.
Alaïa mode 2022
Dikke klinknagels op mesh-jurken en strakke capuchons zijn – samen met de roodlakleren rijgjurk– de meest gewaagde stukken van de collectie. De rest gaan we in Parijs, Londen, Berlijn en zelfs München zien. En dan vooral de jeansoutfits en zwarte pakken aan het begin van de show. Maar ook de nieuwe gebreide stretchpakken en bovengenoemde mesh-jurken met opstaande kragen en ingebouwde borstbescherming. Alleen de schoenen blijven, al zijn ze nog zo plat – jammer maar helaas – oncomfortabel. Maar daar stond Alaïa toch al nooit om bekend.
Newsletter
Photo Credit: Catwalkpictures
Reacties