Kledingbox test: Maison365
Kathrin vroeg mij samen met haar een kledingbox test te maken: Maison365. Een vriendin van haar was er erg tevreden over. We besloten te kijken hoe het haar, de mode-pro, en mij, de mode-nitwit zou bevallen. Hadden we deze afspraak niet gemaakt, dan was geen van ons beiden er ooit aan begonnen. Want waarom zou een mode-pro haar keuzes aan een ander overlaten? En hoe zou een mode-nitwit ooit schriftelijk haar stijl aan een stylist kunnen overbrengen, als ze zelf niet eens goed weet wat deze is?
We beginnen
Het begint allemaal met een uitgebreide online vragenlijst. Daarin geef je aan wat je van verschillende stijlen vindt en waar jij je gewoonlijk het lekkerst in voelt. Nog best een klus, maar prima te doen. Een nadeel is wel dat je, als je halverwege je antwoorden hebt opgeslagen voor een pauze, je daarna niet meer even terug kunt om je antwoorden aan te passen. Voor een eeuwige twijfelaar als ik een klein minpuntje.
Een dag later ontvangen we ieder een e-mail van onze eigen stylist, met nog meer algemene vragen over ons beroep en onze kledingstijl, die niet terugslaan op wat we in de eerdere vragenlijst al hadden ingevuld. Hoe dan ook, Kathrin antwoordt dat ze modejournalist is en een test doet en ik dat ik freelance vertaler ben die niet goed in winkelen is en een vrij simpele stijl heeft. Verder stuur ik desgevraagd nog wat foto’s door van hun ‘inspiratiepagina’ op de site met outfits die me aanspreken.
Pakket komt
Een week later krijgen we bericht dat het pakket klaar is en eraan komt. Een dag daarna gaat bij ons allebei de bel: er staat een enorme doos voor de deur, en dat terwijl we allebei alleen nog maar de 10 euro styling fee hadden betaald. Wat een leuke verrassing!
De pakketten zitten vol outfits. Een greep uit die van Kathrin: een dik vest, truien, blouses, broeken, jurken, een leren rok, een tas en oorbellen – 17 stuks bij elkaar! Het mijne zit vol truien, broeken, jurken, een tas, een riem en sokken. Al met al ook zo’n 15 stuks (ik ben vergeten ze te tellen, dat doet alleen een pro).
We gaan passen
En er zit een brief van de stylist bij, waarin ze uitlegt welke outfits ze voor ons in gedachten heeft. Kathrin trekt een jeans aan en staat meteen paf. Eindelijk eentje die precies goed zit, lang genoeg is. Hier was ze al tijden naar op zoek! Na even googelen blijkt ook dat hij van een duurzaam merk is uit Denemarken. Geen overbodige wassingen en zo min mogelijk schade aan mens en milieu, altijd fijn.
Met de mijne ben ik iets minder tevreden, de maat is weliswaar perfect en hij is ook goed voor het milieu, maar wat minder voor mijn figuur. Ook de andere broeken zijn het net niet. Een is veel te wijd bij de taille, ook al heb ik in de vragenlijst aangegeven dat dit vaak een probleem bij mij is – en de andere gewoon niet mijn stijl. Het verbaast me overigens dat er weliswaar naar je confectiematen wordt gevraagd, maar niet naar je precieze taille-omvang, arm- en beenlengte etc. Wat dat betreft is er nog verbazend veel wat wél precies goed zit.
Een ander minpuntje wat mij betreft is dat de items van de ‘inspiratiefoto’s’ van de site die ik had opgestuurd er ook bijna allemaal bijzaten. Dat vind ik een beetje makkelijk scoren voor een stylist.
Toch zit er verder een hoop leuks bij. De stylist drukt me op het hart alles eerst aan te passen en dat werkt: een jurk die me op het eerste gezicht niets lijkt blijkt als gegoten te zitten en is superdraagbaar. Ook een truitje dat er in de doos saai uitziet en ik in de winkel zeker had laten hangen, is inmiddels mijn nieuwe favoriet.
Voorgestelde outfits passen totaal niet bij elkaar
Allebei vissen we er al met al een paar erg leuke items uit. Ik houd twee truitjes, een jurk, een T-shirt, een leren jasje en sokken. En Kathrin houd nog een blouse en een blazer. Weliswaar een combi die ze er zelf uit samenstelt (de stylist had een ander setje in gedachten) maar toch: inmiddels is het een van haar favoriete outfits.
Verder zitten er ook zeker een hoop teleurstellingen bij: slechte kwaliteit, al hadden we allebei in de vragenlijst aangegeven alleen van natuurlijke materialen te houden. Het leren rokje is aardig, maar geen wow. Een hoop is van viscose, polyester of acryl. Kathrins jurken lijken zo uit de vuilnisbak te komen. En haar voorgestelde outfits passen totaal niet bij elkaar. Ze vraagt zich af of de stylist de outfits wel echt live gezien heeft, of dat de box op basis van een algoritme is samengesteld.
Zo hoort er een grijze jurk bij het vest, dat warm beige is. Doet gewoon pijn aan je ogen! Net als de voorgestelde combinatie van het plantengroene zijden blouse met de spijkerbroek, die er op de foto in de online shop lichter uitziet.
We zijn blij met onze nieuwe spullen
Mijn box bevat ook een trui die knettert bij het aantrekken. Een hoop spullen zijn zó simpel dat ze toch echt iets te saai zijn. Dat gezegd hebbende, zijn we blij met onze nieuwe spullen, die we zelf nooit zouden hebben uitgezocht. Ik als mode-onbenul houd me natuurlijk precies aan de suggesties van de stylisten en ben blij wat hulp te krijgen. Kathrin stelt weliswaar dus zelf haar look samen. Maar zelfs haar heeft de stylist met de gekozen items weten te verrassen. En alleen al om die reden is het de moeite waard!
In een interview laat de oprichter weten dat Maison365 zo’n 1500 boxen per maand verstuurt en klanten gemiddeld drie tot vier stukken houden die bij elkaar 275 euro kosten, ook gemiddeld. Kathrin was 428 euro kwijt en ik 532.
Hoe gaat het verder?
Om klanten te binden worden er op het retourformulier verschillende abonnementen aangeboden. Je kunt iedere twee, drie of zes maanden automatisch een box laten komen. Je kunt ook gewoon een kruisje zetten bij de maand waarin je het volgende pakket wilt ontvangen.
Het is de bedoeling dat de stylisten bij iedere retour meer over jou te weten komen. Dus ieder item staat op een lijst, niet alleen met de prijs, maar ook met feedbackopties over pasvorm, maat, kleur, kwaliteit, etc.
Ook heel fijn om suggesties te krijgen van iemand die met een fris oog naar je kijkt. Ook al is dat misschien een computer.
We vergelijken alle stukken met de prijzen online. Maar één van Kathrins items is al in de uitverkoop. De rest komt allemaal uit nieuwe collecties en twee items zijn overal al compleet uitverkocht. Kathrin had haar nieuwe lievelingsblouse, die best aan de prijs is (179 euro) met 10 procent korting kunnen krijgen als ze zich inschreef voor de nieuwsbrief van het desbetreffende merk. Ze vraagt haar stylist of die korting kan worden doorberekend, maar die gaat niet akkoord. Even goede vrienden, maar goed om even gecheckt te hebben.
geen chaos van verschillende dozen die moeten worden teruggestuurd
Na alles wat we niet willen hebben te hebben teruggestuurd, krijgen we een factuur voor de aangeschafte spullen, uiteraard gevolgd door vele mails met vragen om feedback en reclame voor nieuwe looks.
Al met al is die vragenlijst even een werkje, maar daar eenmaal klaar mee is het één groot feest om een doos vol spullen thuisbezorgd te krijgen. Helemaal voor iemand als ik die niet van winkelen houdt, zowel online als ‘live’. Geen paniek meer bij het overweldigende aanbod van een winkel, rustig passen en geen chaos van verschillende dozen die moeten worden teruggestuurd. Ook heel fijn om suggesties te krijgen van iemand die met een fris oog naar je kijkt. Ook al is dat misschien een computer.
Newsletter
Photo Credit: Modepilot
Reacties
Hiiii Kathrin!!(en eefje)
Ik kan mijn eigen rubriek niet meer vinden!!Kan je even laten weten welk rubriek mijn rubriek is?
Liefs sammie!!
dit is de pagina die je zoekt:
https://www.modepilot.nl/author/sammie-und-isa
Liefs,
Kathrin
Bedankt voor je gedetailleerde recensie over Maison365 op Modepilot.nl. Als oprichter van Besteabonnementen.nl, ben ik geïnteresseerd in abonnementsdiensten en hun impact op consumenten. Je ervaring met de aangepaste kledingbox en de verrassingselementen biedt waardevolle inzichten in de personalisatie en klantenservice van Maison365.
Jouw evaluatie van de kwaliteit en pasvorm van de kleding, evenals de stylingadviezen, zijn nuttig voor iedereen die overweegt een dergelijke dienst te gebruiken.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik kijk uit naar meer van je artikelen!
Vriendelijke groeten,
Martijn Meeuwis